Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Kartuzah
Komenda Powiatowa Policji
w Kartuzach
P – 588 / 2006 / p
REGULAMIN
KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI
W KARTUZACH
z dnia 01.03.2007 roku
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy o Policji z dnia 06 kwietnia 1990 roku ( Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 z późniejszymi zmianami[1]) postanawia się, co następuje:
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Regulamin określa strukturę organizacyjną i tryb kierowania oraz zakres zadań komórek organizacyjnych Komendy Powiatowej Policji w Kartuzach, zwanej dalej " Komendą ".
2. Regulamin, o którym mowa w ustępie 1. stanowi podstawę do opracowania szczegółowych zakresów czynności na poszczególnych stanowiskach służbowych.
§ 2
1. Komenda jest jednostką organizacyjną Policji stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Powiatowego Policji w Kartuzach
2. Komenda wykonuje na obszarze powiatu kartuskiego zadania Policji w zakresie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustaw.
§ 3
1. Działalność Komendy podlega:
1/ nadzorowi Komendanta Głównego Policji w zakresie wynikającym z ustawowych
funkcji przełożonego wszystkich policjantów oraz centralnego organu
administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi
oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego;
2/ nadzorowi Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gdańsku w
zakresie wynikającym z ustawowych funkcji przełożonego wszystkich policjantów
na terenie właściwości województwa pomorskiego oraz organu administracji
rządowej na tymże obszarze;
3/ zwierzchnictwu Starosty Powiatowego w Kartuzach sprawowanemu w
stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży powiatowych z wyjątkiem:
a/ spraw dotyczących wykonywania czynności operacyjno – rozpoznawczych,
dochodzeniowo – śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń,
b/ spraw w postępowaniu administracyjnym, w których organem wyższego stopnia
na mocy ustaw jest Pomorski Komendant Wojewódzki Policji.
2. Komenda działa zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i
przepisami prawa miejscowego, a także decyzjami i poleceniami Wojewody
Pomorskiego oraz zarządzeniami, decyzjami, rozkazami i poleceniami
Komendanta Głównego Policji, Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego
Policji, wydanymi odpowiednio w ramach kompetencji wskazanych w § 2.
§ 4
1. Kierownik komórki organizacyjnej Komendy, zobowiązany jest do prowadzenia
dokumentacji w zakresie organizacyjno – etatowym.
2. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1 zawiera :
1) szczegółowy zakres zadań komórki organizacyjnej;
2) opisy pracy na poszczególnych stanowiskach;
3) udzielone pełnomocnictwa i upoważnienia policjantom i pracownikom komórki
organizacyjnej;
4) wewnętrzne dokumenty dotyczące funkcjonowania komórki organizacyjnej.
§ 5
Zasady opracowywania i zatwierdzania opisów pracy na poszczególnych stanowiskach:
1/ obowiązek opracowywania opisów pracy na stanowiskach spoczywa na
poszczególnych kierownikach komórek organizacyjnych Komendy;
2/ opisy pracy dla kierowników komórek organizacyjnych oraz na stanowiskach
samodzielnych Komendy opracowuje w uzgodnieniu z ich bezpośrednimi
przełożonymi, pracownik Zespołu Kadr i Szkolenia;
3/ obowiązek wprowadzania opisów pracy na poszczególnych stanowiskach w
Komendzie spoczywa na bezpośrednich przełożonych;
4/ opisy pracy opracowywane są w trzech egzemplarzach, które po podpisaniu przez
zainteresowanego pracownika i zatwierdzeniu przez bezpośredniego przełożonego
otrzymują:
a/ zainteresowany policjant lub pracownik Policji,
b/ pracownik Zespołu Kadr i Szkolenia celem dołączenia do akt osobowych,
c/ właściwy kierownik komórki organizacyjnej.
ROZDZIAŁ II
Szczegółowe zadania Komendy
§ 6
Komenda jest aparatem pomocniczym, przy pomocy którego komendant powiatowy Policji realizuje na obszarze powiatu zadania Policji w zakresie ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, określone w ustawach i przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie.
§ 7
Do zakresu działania Komendy należy:
1/ tworzenie i realizacja we współdziałaniu z administracją samorządową oraz
organizacjami i instytucjami pozarządowymi programów prewencyjnych
ukierunkowanych na:
a/ zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu bezpieczeństwa i
porządku w miejscach publicznych,
b/ zwalczanie przestępczości,
c/ ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza
wśród dzieci i młodzieży,
d/ zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania lub zgłaszania Policji o
zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, albo
porządkowi publicznemu, a także stworzenie warunków umożliwiających
natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały i zgłoszenia,
e/ organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowych,
interwencyjnych, konwojowych oraz ochronnych na obszarze powiatu,
f/ edukację mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymania
porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w
przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,
g/ kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz
podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i
porządku publicznego.
2/ wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych i dochodzeniowo –
śledczych w celu ujawniania przestępstw i sprawnego wykrywania ich
sprawców, również w zakresie przestępczości narkotykowej oraz współdziałanie
w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
3/ koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych i dochodzeniowo –
śledczych podejmowanych w ramach jednostki;
4/ realizowanie czynności w zakresie technicznej i kryminalistycznej obsługi
miejsc zdarzeń oraz przeprowadzanie wstępnych badań kryminalistycznych
śladów i dowodów;
5/ wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na
drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem i jego kontrolowanie;
6/ współdziałanie w zakresie zwalczania przestępczości z funkcjonującymi na
obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości i innymi organami ochrony
prawnej, także współdziałanie w zakresie profilaktyki wychowawczej i edukacji z
organami administracji nie zespolonej, mediami i innymi instytucjami
państwowymi oraz organizacjami społecznymi;
7/ analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznanych zagrożeń
przestępczością ze szczególnym uwzględnieniem dotyczących dzieci i młodzieży;
8/ kontrolowanie i ocenianie komórek tworzących strukturę Komendy;
9/ prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacja
osób i zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
10/ organizacja, wykonanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie pełnienia
służby przez policjantów służby prewencyjnej;
11/ organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służby
dyżurnych w jednostce;
12/ planowanie i organizacja działań własnych związanych z realizacją zadań w
zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego podczas
organizowanych imprez masowych i protestów społecznych;
13/ organizowanie i wykonywanie, nadzór i kontrola działań Policji w zakresie
zapobiegania i zwalczania wykroczeń oraz współdziałania na obszarze powiatu z
organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami
społecznymi w tym zakresie; inicjowanie lokalnej polityki zapobiegania,
ujawniania i ścigania sprawców wykroczeń;
14/ ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego w komunikacji
publicznej oraz na obszarach wodnych;
15/ realizowanie zadań związanych z likwidacją skutków zdarzeń drogowych oraz
zabezpieczeniem procesowym śladów i dowodów;
16/ analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
określanie tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki
przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu drogowym;
17/ edukacja mieszkańców ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży
szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania
zagrożeniom w ruchu drogowym;
18/ realizacja programów wychowawczych związanych z zapewnieniem właściwej
opieki nad nieletnimi;
19/ zapewnienie właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób
zatrzymanych;
20/ podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień
międzynarodowych w zakresie zwalczania przestępczości, międzynarodowej
współpracy policyjnej oraz uczestnictwa w międzynarodowych organizacjach
policyjnych;
21/ planowanie, organizacja i koordynowanie działań własnych w warunkach
katastrof naturalnych i awarii technicznych, a także przygotowania do
wykonywania zadań w warunkach konstytucyjnie określonych stanów
nadzwyczajnych w państwie oraz bieżące współdziałanie z innymi podmiotami
systemu obronnego państwa;
22/ realizowanie zadań służby wspomagającej Policji na obszarze powiatu
poprzez:
a/ zapewnienie pomocy prawnej komendantowi powiatowemu Policji,
b/ realizację zadań i przedsięwzięć w zakresie spraw osobowych policjantów i
pracowników oraz ich szkolenia i doskonalenia zawodowego,
c/ doskonalenie struktury organizacyjnej Komendy poprzez monitorowanie i
ocenę zastosowanych rozwiązań organizacyjnych, bieżące analizowanie i
opiniowanie propozycji dotyczących zmian strukturalnych,
d/ opracowywanie projektów decyzji administracyjnych komendanta
powiatowego Policji oraz innych rozstrzygnięć w sprawach określonych
odrębnymi przepisami,
e/ realizację zadań w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej,
przygotowywanie projektów budżetu Komendy oraz realizowanie zgodnie z
planem dochodów i wydatków,
f/ eksploatowanie i techniczne utrzymanie powiatowego policyjnego systemu
łączności i informatyki oraz koordynowanie tych systemów we współpracy z
właściwą komórką Komendy Wojewódzkiej Policji,
g/ eksploatowanie policyjnego systemu łączności i informatyki oraz realizację
usług telekomunikacyjnych, pocztowych i informatycznych dla organów
zespolonej administracji samorządowej na podstawie odpowiednich
porozumień,
h/ zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej,
i/ zapewnienie niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na
potrzeby Komendy,
j/ prowadzenie gospodarki mieszkaniowej oraz organizowanie i prowadzenie
bieżącej eksploatacji obiektów, środków transportu i wyposażenia
technicznego, a także realizowanie zadań w zakresie spraw socjalnych,
k/ informowanie opinii publicznej za pośrednictwem masowego przekazu o
zamierzeniach i działaniach Policji na terenie powiatu,
l/ gromadzenie, opracowywanie i zabezpieczanie zasobów archiwalnych
Komendy,
ł/ wykonywanie zadań w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpożarowej, koordynowanie problematyki medycyny pracy oraz nadzór
w tych zakresach,
m/ przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków.
ROZDZIAŁ III
Szczegółowa struktura organizacyjna Komendy
§ 8
1. Stanowiska zarządzające Komendą:
1/ Komendant Powiatowy Policji;
2/ I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji.
2. Sekcja Kryminalna – w skład której wchodzi następująca komórka organizacyjna:
Zespół do walki z Przestępczością Gospodarczą.
3. Sekcja Dochodzeniowo - Śledcza - w skład której wchodzi następująca komórka
organizacyjna:
Zespół Techniki Kryminalistycznej.
4. Sekcja Prewencji - w skład której wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1/ Zespół do spraw Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii;
2/ Zespół do spraw Wykroczeń;
3/ Referat Patrolowo – Interwencyjny i Konwojowy;
4/ Rewir Dzielnicowych w Kartuzach;
5/ Rewir Dzielnicowych w Chmielnie;
6/ Rewir Dzielnicowych w Przodkowie;
7/ Rewir Dzielnicowych w Somoninie;
8/ Ogniwo Ruchu Drogowego.
5. Sztab Policji – w skład którego wchodzi następujące stanowisko samodzielne:
Stanowisko Samodzielne do spraw Zarządzania Kryzysowego i Operacji
Policyjnych.
6. Stanowisko Samodzielne do spraw Prezydialnych.
7. Zespół Kadr i Szkolenia.
8. Ogniwo Wspomagające.
9. Zespół do spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Kancelaria Tajna.
10. Posterunek Policji w Stężycy - w skład którego wchodzą następujące komórki
organizacyjne:
1/ Zespół do spraw Kryminalnych;
2/ Zespół do spraw Prewencji.
11. Komisariat Policji w Sierakowicach – w skład którego wchodzą następujące
komórki organizacyjne:
1/ Zespół do spraw Kryminalnych;
2/ Zespół Patrolowo-Interwencyjny;
3/ Zespół Dzielnicowych;
4/ Rewir Dzielnicowych w Sulęczynie.
12. Komisariat Policji w Żukowie – w skład którego wchodzą następujące komórki
organizacyjne i stanowisko samodzielne:
1/ Zespół do spraw Kryminalnych;
2/ Ogniwo Patrolowo-Interwencyjne;
3/ Zespół Dyżurnych;
4/ Rewir Dzielnicowych;
5/ Stanowisko Samodzielne do spraw Prezydialnych.
§ 9
Graficzną formą struktury organizacyjnej Komendy jest schemat organizacyjny
stanowiący integralną część niniejszego regulaminu.
ROZDZIAŁ IV
Tryb zarządzania w Komendzie
§ 10
Komendą kieruje Komendant Powiatowy przy pomocy zastępcy, kierowników komórek
organizacyjnych oraz osób zajmujących stanowiska samodzielne działających w ramach
udzielonych pełnomocnictw i upoważnień.
§ 11
1. Komendant Powiatowy Policji:
1/ planuje, organizuje i koordynuje wykonywanie zadań przez wszystkie komórki
organizacyjne Komendy oraz sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością
następujących komórek organizacyjnych:
a/ Sekcją Prewencji,
b/ Sztabem Policji,
c/ Zespołem Kadr i Szkolenia,
d/ Stanowiskiem Samodzielnym do Spraw Prezydialnych,
e/ Ogniwem Wspomagającym w zakresie gospodarki finansowej oraz zaopatrzenia
i transportu,
f/ Zespołem do spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Kancelarią Tajną,
g/ Komisariatem Policji w Sierakowicach,
h/ Posterunek Policji w Stężycy.
2/ wykonuje określone w odrębnych przepisach uprawnienia i obowiązki
przełożonego w stosunku do podległych policjantów i pracowników;
3/ reprezentuje Komendę wobec kierowników jednostek organizacyjnych Policji;
4/ reprezentuje Komendę wobec organów administracji publicznej i innych instytucji
państwowych, samorządowych oraz organizacji społecznych i obywateli;
5/ wyznacza na czas okresowej nieobecności swego zastępcę, upoważnionego do
tymczasowego wykonywania obowiązków komendanta powiatowego Policji;
6/ kreuje działania mające na celu podnoszenie efektywności funkcjonowania
Komendy.
2. W razie czasowej niemożności sprawowania funkcji przez Komendanta Powiatowego Policji zakres jego zadań oraz kompetencje rozciągają się na I Zastępcę Komendanta Powiatowego Policji.
3. Komendant Powiatowy Policji może podejmować decyzje:
1/ upoważniające zastępcę oraz policjantów kierujących komórkami organizacyjnymi,
bądź innych wyznaczonych policjantów do podejmowania w imieniu komendanta
powiatowego Policji decyzji w określonych przez niego sprawach i zakresie;
2/ powołujące stałe lub doraźne zespoły problemowe, nie stanowiące struktury
organizacyjnej w rozumieniu przepisów ustalających szczegółowe zasady
organizacji jednostek Policji, z jednoczesnym wyznaczeniem policjantów
odpowiedzialnych za planowanie i koordynację czynności podejmowanych w celu
wykonania zadań tych zespołów.
§ 12
Do zakresu obowiązków I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Kartuzach należy:
1/ sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością następujących komórek
organizacyjnych:
a/ Sekcją Kryminalną,
b/ Sekcją Dochodzeniowo - Śledczą,
c/ Ogniwem Wspomagającym w zakresie informatyki i rejestracji statystycznej,
d/ Komisariatem Policji w Żukowie;
2/ zastępowanie komendanta powiatowego Policji w czasie i zakresie każdorazowo
określonym w pisemnym upoważnieniu;
3/ wyznaczanie na czas okresowej nieobecności z zastrzeżeniem uzyskania zgody
komendanta powiatowego Policji jednego z kierowników nadzorowanych komórek
organizacyjnych, upoważnionego do tymczasowego wykonywania obowiązków
zastępcy komendanta powiatowego Policji.
§ 13
1. Działalnością komórek organizacyjnych kierują ich kierownicy przy pomocy policjantów wyznaczonych do kierowania podległymi strukturami organizacyjnymi oraz koordynującymi działania powołanych zespołów problemowych.
2. Do zakresu obowiązków kierowników komórek organizacyjnych Komendy należy:
1/ planowanie, organizowanie i koordynowanie czynności służbowych
wykonywanych przez podległych policjantów i pracowników;
2/ wykonywanie określonych w odrębnych przepisach uprawnień i obowiązków
przełożonego w stosunku do podległych policjantów i pracowników;
3/ reprezentowanie komórki organizacyjnej wobec organów administracji
publicznej i innych instytucji państwowych oraz organizacji społecznych i
obywateli w zakresie określonym lub zleconym przez komendanta powiatowego
Policji;
4/ wyznaczanie na czas swojej nieobecności z zastrzeżeniem uzyskania zgody
przełożonego nadzorującego komórkę organizacyjną, policjanta upoważnionego
do tymczasowego wykonywania obowiązków kierownika komórki
organizacyjnej.
3. Jeżeli wymagają tego szczególne okoliczności służby lub charakter wykonywanych zadań kierownicy komórek organizacyjnych Komendy mogą podejmować decyzje:
1/ upoważniające podległych policjantów i pracowników do podejmowania
określonych decyzji lub załatwiania określonych spraw po uzyskaniu akceptacji
bezpośredniego przełożonego;
2/ zlecające podległym policjantom lub pracownikom wykonywanie przez czas
określony innych zadań niż ustalone w indywidualnych zakresach czynności
dla poszczególnych stanowisk.
ROZDZIAŁ V
Szczegółowe zakresy działania komórek organizacyjnych Komendy
§ 14
1. Do zakresu działania Sekcji Kryminalnej należy:
1/ wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych w celu ujawniania
przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, współdziałanie w tym zakresie
z innymi jednostkami Policji, a także organizowanie współpracy z osobami
udzielającymi pomocy Policji;
2/ inicjowanie i koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych
podejmowanych w ramach jednostki oraz przy współdziałaniu z jednostką
nadrzędną;
3/ prowadzenie i koordynowanie poszukiwań osób i rzeczy, a także identyfikacja osób i
zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
4/ realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń.
2. Zadania Sekcji Kryminalnej realizowane są w następującym zakresie:
1/ wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych w celu ujawniania
przestępstw kryminalnych i sprawnego wykrywania ich sprawców na obszarze
powiatu oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
2/ koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych podejmowanych w
ramach jednostki oraz przy współdziałaniu z jednostką nadrzędną;
3/ współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z
funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości,
innymi organami ochrony prawnej oraz instytucjami państwowymi,
organizacjami społecznymi i podmiotami prowadzącymi działalność
gospodarczą;
4/ wykonywanie czynności związanych z poszukiwaniem osób i rzeczy, a także
identyfikacją osób i zwłok, współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami
Policji;
5/ monitorowanie i analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznawanie
zagrożeń przestępczością i zadaniowanie w oparciu o wyniki analiz pozostałych
komórek Komendy;
6/ współpraca z jednostkami Policji w zakresie wymiany informacji i współdziałania
w zwalczaniu przestępczości narkotykowej;
7/ podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień
międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie
zwalczania przestępczości i międzynarodowej współpracy policyjnej;
8/ organizowanie sieci osobowych źródeł informacji oraz systematyczne
prowadzenie z nimi współpracy celem skutecznego zwalczania przestępczości
kryminalnej.
3. Zadania Zespołu do walki z Przestępczością Gospodarczą:
1/ prowadzenie szerokiego rozpoznania w toku czynności oficjalnych i poufnych,
a głównie przy pomocy OZI na terenie działania jednostki pod względem
ekonomicznym, osobowym oraz obiektów, miejsc, zjawisk i zdarzeń oraz
środowisk wywierających negatywny wpływ na stan porządku i bezpieczeństwa
publicznego;
2/ wykonywanie czynności operacyjno – rozpoznawczych w celu ujawniania
przestępstw gospodarczych i sprawnego wykrywania ich sprawców na obszarze
powiatu oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
3/ koordynowanie czynności operacyjno – rozpoznawczych mających na celu
ujawnianie przestępczości gospodarczej podejmowanych przez policjantów
innych komórek organizacyjnych;
4/ współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości
gospodarczej z funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru
sprawiedliwości, innymi organami ochrony prawnej oraz instytucjami
państwowymi, organizacjami społecznymi i podmiotami prowadzącymi
działalność gospodarczą;
5/ monitorowanie i analizowanie zjawisk kryminogennych oraz rozpoznawania
zagrożeń przestępczością gospodarczą i zadaniowanie w oparciu o wyniki analiz
wszystkich policjantów Komendy;
6/ współpraca z Komendą Wojewódzką Policji w zakresie wymiany informacji i
współdziałania w zwalczaniu przestępczości gospodarczej;
7/ podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień
międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie
zwalczania przestępczości gospodarczej i międzynarodowej współpracy
policyjnej;
8/ organizowanie sieci osobowych źródeł informacji oraz systematyczne
prowadzenie z nimi współpracy celem skutecznego zwalczania przestępczości
gospodarczej;
9/ prowadzenie rozpoznania i obserwacji wszelkich jednostek gospodarki
najbardziej narażonych na działalność przestępczą ze względu na ich położenie,
charakter produkcji lub świadczonych usług, melin przestępczych, a w
szczególności targowisk;
10/ współdziałanie z organami administracji rządowej i terenowej w zakresie
zapobiegania przestępstwom gospodarczym i marnotrawieniem mienia
społecznego;
11/ współdziałanie z pracownikami Urzędu Celnego, Urzędu Skarbowego i innymi
organami kontrolnymi w celu ujawniania, zapobiegania i przeciwdziałania
przestępstwom z ustaw szczególnych;
12/ prowadzenie działań kontrolno – zapobiegawczych i kontrolno – represyjnych z
własnej inicjatywy lub na polecenie przełożonych jak również zleconych przez
odpowiednie wydziały KWP w Gdańsku, ukierunkowanych na zwalczanie
przestępczości gospodarczej.
§ 15
1. Do zakresu działania Sekcji Dochodzeniowo - Śledczej należy:
1/ wykonywanie czynności dochodzeniowo – śledczych w celu ujawniania
przestępstw i sprawnego wykrywania ich sprawców, współdziałanie w tym zakresie
z innymi jednostkami Policji;
2/ koordynowanie czynności dochodzeniowo – śledczych podejmowanych w ramach
jednostki oraz przy współdziałaniu z jednostką nadrzędną;
3/ realizowanie czynności w zakresie technicznej obsługi miejsc zdarzeń oraz
przeprowadzanie wstępnych badań kryminalistycznych śladów i dowodów;
4/ nadzór nad rejestracją statystyczną przestępczości oraz zamachów samobójczych i
wypadków utonięć;
5/ współdziałanie z komórkami organizacyjnymi służby prewencyjnej Komendy w
opracowywaniu zaleceń dotyczących prowadzenia czynności oraz praktyki
oskarżycielskiej w sprawach o wykroczenia.
2. Zadania Sekcji Dochodzeniowo - Śledczej realizowane są w następującym
zakresie:
1/ prowadzenie postępowań przygotowawczych o przestępstwa zaistniałe na terenie
powiatu ujęte w kodeksie karnym i innych ustawach szczególnych;
2/ prowadzenie postępowań oraz czynności na miejscu zdarzenia dotyczących
wypadków drogowych oraz nietrzeźwych kierujących;
3/ zapewnienie warunków sprawnej i skutecznej działalności służby
dochodzeniowo – śledczej poprzez:
a/ inspirowanie działań zmierzających do poprawy efektywności pracy
dochodzeniowo – śledczej,
b/ informowanie policjantów innych komórek organizacyjnych Komendy o
zmianach unormowań prawnych w dziedzinie zwalczania przestępczości oraz
instruowanie w zakresie nowych przepisów prawnych,
c/ inicjowanie i programowanie działań w zakresie szkolenia zawodowego
policjantów pionu dochodzeniowo – śledczego oraz udzielanie pomocy w
organizacji poszczególnych przedsięwzięć szkoleniowo – dydaktycznych,
d/ realizowanie na szczeblu komendy i na potrzeby KWP operatywnego systemu
informatycznego o przestępstwach, ich sprawcach, rezultatach wykrywczych
oraz innych danych istotnych dla sprawności i skuteczności ścigania karnego;
4/ współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Komendy w zakresie wymiany
informacji o prowadzonych postępowaniach przygotowawczych w kierunku
ustalania sprawców oraz zebrania stosownego materiału dowodowego;
5/ kierowanie czynnościami na miejscach zdarzeń przestępczych;
6/ prowadzenie rejestracji dochodzeniowo – śledczej związanej z prowadzonymi
postępowaniami oraz wykorzystywanie zbiorów ewidencji kryminalno –
rozpoznawczej w prowadzonych postępowaniach;
7/ wykonywanie czynności zleconych przez sądy i prokuraturę;
8/ terminowe i zgodne z obowiązującymi przepisami zabezpieczanie postępowania
z dowodami rzeczowymi związanymi z prowadzonymi postępowaniami;
9/ wykonywanie czynności dochodzeniowo – śledczych w celu ujawniania
przestępstw kryminalnych i sprawnego wykrywania ich sprawców na obszarze
powiatu oraz współdziałanie w tym zakresie z innymi jednostkami Policji;
10/ współdziałanie w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości z
funkcjonującymi na obszarze powiatu organami wymiaru sprawiedliwości,
innymi organami ochrony prawnej oraz instytucjami państwowymi,
organizacjami społecznymi i podmiotami prowadzącymi działalność
gospodarczą;
11/ podejmowanie działań w ramach realizacji umów i porozumień
międzynarodowych zawartych przez Rzeczpospolitą Polską w zakresie
zwalczania przestępczości i międzynarodowej współpracy policyjnej.
12/ prowadzenie rejestrów śledztw i dochodzeń dla całej Komendy, wpisywanie spraw,
nadawanie im kolejnych numerów RSD oraz prowadzenie czynności związanych
z zakończeniem sprawy i przesłaniem do kompetentnego organu ścigania;
13/ statystyczne rozliczanie prowadzonych na podległym terenie postępowań
przygotowawczych i innych czynności procesowych z Wydziałem Łączności i
Informatyki KWP w Gdańsku;
14/ sprawdzanie od strony merytorycznej jakości sporządzanej dokumentacji
rejestracyjnej, terminowości i kompletności w odniesieniu do każdej sprawy;
15/ analizowanie spływających z Wydziału Łączności i Informatyki wydruków
komputerowych pod kątem ujawniania spraw statystycznie obciążających
jednostkę w celu ich niezwłocznego zakończenia;
3. Zadania Zespołu Techniki Kryminalistycznej:
1/ wykonywanie czynności technicznych wymagających wiedzy i umiejętności
specjalnych w ramach realizowanych przez jednostkę Policji czynności
procesowych, głównie oględzin w celu ujawniania i zabezpieczania śladów
kryminalistycznych za pomocą dostępnych metod i środków techniki oraz
sporządzanie dokumentacji technicznej z przebiegu czynności procesowych i
dokonanych w ich trakcie ustaleń;
2/ w uzasadnionych przypadkach niezwłoczne kierowanie ujawnionych i
zabezpieczonych dowodów rzeczowych do sprawdzenia i zarejestrowanie w
odpowiednich kartotekach lub zbiorach kryminalnych, prowadzonych przez
policyjne służby techniki kryminalistycznej;
3/ w miarę posiadania możliwości technicznych ujawnianie śladów metodami
laboratoryjnymi, a w przypadku braku takich możliwości kierowanie tych
dowodów do laboratorium kryminalistycznego KWP;
4/ wykonywanie fotografii sygnalitycznej;
5/ daktyloskopowanie zwłok oraz pomoc techniczna w niezbędnym zakresie przy
daktyloskopowaniu osób o zniekształconych dłoniach lub palcach , zniszczonym
naskórku itp.;
6/ współdziałanie z funkcjonariuszami służb operacyjno – rozpoznawczych i
dochodzeniowo - śledczych w zakresie racjonalnego i efektywnego wykorzystania
śladów i dowodów rzeczowych w prowadzonych postępowaniach
przygotowawczych;
7/ uczestniczenie w działaniach zapobiegawczych poprzez przekazywanie
przełożonym służbowym, w oparciu o doświadczenie bieżącej pracy uwag i
wniosków dotyczących okoliczności sprzyjających popełnianiu przestępstw i
innych niekorzystnych zjawisk jak np. awarie, wypadki, pożary, wybuchy;
8/ udział w doskonaleniu zawodowym policjantów własnej jednostki w zakresie
techniki kryminalistycznej ze szczególnym uwzględnieniem tematyki prowadzenia
oględzin, posługiwania się podstawowym sprzętem i środkami techniczno –
kryminalistycznymi oraz optymalnego wykorzystania zabezpieczonych śladów;
9/ współudział w sprawowaniu nadzoru nad prawidłowym wykorzystaniem
możliwości techniki kryminalistycznej przez policjantów służb operacyjno –
rozpoznawczych i dochodzeniowo - śledczych;
10/ dbałość o stan techniczny posiadanego sprzętu oraz zgłaszanie do właściwych
służb zaopatrzenia zapotrzebowania na środki techniczno – kryminalistyczne na
potrzeby własne jednostki;
11/ kryminalistyczna obsługa oględzin miejsc przestępstw lub innych zdarzeń oraz
osób i rzeczy celem ujawniania, technicznego i procesowego zabezpieczania
śladów kryminalistycznych;
12/ kryminalistyczna obsługa eksperymentów, wizji lokalnych, przeszukań i okazań
oraz innych czynności o charakterze procesowym lub operacyjnym;
§ 16
1. Do zakresu działania Sekcji Prewencji należy:
1/ tworzenie i realizacja we współdziałaniu z administracją samorządową oraz
organizacjami społecznymi i instytucjami pozarządowymi programów
prewencyjnych ukierunkowanych na:
a/ zapewnienie osobom zamieszkałym na obszarze powiatu poczucia
bezpieczeństwa i porządku w miejscach publicznych,
b/ zwalczanie zjawisk kryminogennych i zagrożeń przestępczością,
c/ ujawnianie, zapobieganie i zwalczanie zjawisk patologii społecznej, zwłaszcza
wśród dzieci i młodzieży,
d/ organizowanie, koordynowanie i wykonywanie czynności patrolowo –
obchodowych, interwencyjnych, konwojowych oraz ochronnych na obszarze
powiatu,
e/ edukację mieszkańców w zakresie uwarunkowań dotyczących utrzymania
porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz aktywnego udziału w
przedsięwzięciach profilaktycznych podejmowanych na obszarze powiatu,
f/ kreowanie w społecznościach lokalnych pozytywnego obrazu Policji oraz
podejmowanych przez Policję działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa i
porządku publicznego;
2/ na podstawie opracowywanych analiz i ocen stanu bezpieczeństwa i porządku
publicznego wypracowywanie kierunków działania służby prewencyjnej w
jednostce;
3/ inicjowanie i koordynowanie wdrażania programów prewencji kryminalnej,
rozpoznawanie i analizowanie zjawiska demoralizacji, przestępczości nieletnich,
patologii rodziny i innych patologii społecznych oraz sprawowanie nadzoru i
koordynowanie działań wszystkich struktur organizacyjnych Komendy w tym
zakresie;
4/ prowadzenie działalności profilaktyczno – prewencyjnej wobec nieletnich
zagrożonych demoralizacją oraz nieletnich popełniających czyny karalne.
Prowadzenie w tym względzie bieżącej współpracy z sądem rodzinnym, szkołami i
instytucjami;
5/ prowadzenie pogadanek i spotkań w szkołach z uwzględnieniem bloku
programowego z zakresu prewencji kryminalnej oraz realizowania zagadnienia
„ Niebieskich Kart „;
6/ prowadzenie dokumentacji związanej z kierowaniem wniosków do Sądu
Grodzkiego z uwzględnieniem zasadności i prawidłowości sporządzanych
wniosków oraz nadzorowanie działalności zespołu oskarżycieli publicznych;
7/ ochrona bezpieczeństwa ludzi oraz porządku publicznego komunikacji publicznej
oraz na obszarach wodnych;
8/ wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruch na
drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
9/ likwidacja zdarzeń drogowych z uwzględnieniem czynności natury
dochodzeniowo – śledczej oraz zabezpieczenia miejsca wypadku drogowego do
chwili przybycia grupy operacyjno – dochodzeniowej;
10/ analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określanie
tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania
zagrożeniom w ruchu drogowym.
2. Zadania Sekcji Prewencji realizowane są przez komórki organizacyjne w
następującym zakresie:
1/ Zespół do spraw Prewencji Kryminalnej, Nieletnich i Patologii:
a/ inicjowanie i koordynowanie wdrażania programów prewencji kryminalnej,
rozpoznawanie i analizowanie zjawiska demoralizacji, przestępczości
nieletnich, patologii rodziny i innych patologii społecznych oraz sprawowanie
nadzoru i koordynowanie działań wszystkich struktur organizacyjnych
Komendy w tym zakresie,
b/ prowadzenie działalności profilaktyczno – prewencyjnej wobec nieletnich
zagrożonych demoralizacją oraz nieletnich popełniających czyny karalne.
Prowadzenie w tym względzie bieżącej współpracy z sądem rodzinnym,
szkołami i instytucjami,
c/ prowadzenie pogadanek i spotkań w szkołach z uwzględnieniem bloku
programowego z zakresu prewencji kryminalnej oraz realizowania zagadnienia
„ Niebieskich Kart „,
d/ ujawnianie rodzin niewydolnych wychowawczo, rodzin z problemem
alkoholowym, rozpoznawanie subkultur młodzieżowych oraz podejmowanie
działań mających na celu minimalizację tych zjawisk.
2/ Zespół do spraw Wykroczeń:
a/ prowadzenie czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia zaistniałe
na terenie działania Komendy z wyłączeniem spraw prowadzonych przez
Komisariat Policji w Żukowie, Komisariat Policji w Sierakowicach i Posterunek
Policji w Stężycy,
b/ sprawowanie nadzoru instancyjnego nad wszystkimi postępowaniami
prowadzonymi w sprawach o wykroczenia zaistniałe na podległym Komendzie
terenie,
c/ dokonywanie systematycznych ocen realizacji zagadnienia w zakresie:
- nadawania biegu informacjom, terminowości prowadzonych czynności
wyjaśniających, prawidłowości kwalifikacji prawnej czynu itp.,
- prowadzenia zapisów w rejestrach spraw o wykroczenia, obiegu dokumentacji
w tych sprawach oraz prawidłowości i terminowości sporządzania wniosków
o ukaranie,
- prawidłowości stosowania postępowania mandatowego,
- okresowego analizowania podejmowanych przedsięwzięć w zakresie
zapobiegania i zwalczania wykroczeń, mając na uwadze faktyczny stan
porządku i bezpieczeństwa w rejonie , formy, prawidłowości i zasadności
reakcji na wykroczenia oraz stosowania środków wychowawczych i
represyjnych,
d/ koordynacja i nadzór nad wykonywaniem funkcji oskarżyciela publicznego
poprzez :
- wyznaczanie oskarżycieli na poszczególne rozprawy sądowe oraz czuwanie
nad właściwym przygotowaniem się do udziału w nich i popierania wniosków
o ukaranie,
- przyjmowanie od oskarżycieli publicznych relacji z przebiegu i wyników
rozpraw sądowych oraz okresowe analizowanie i ocenia ich pracy,
e/ analizowanie rozstrzygnięć organu orzekającego oraz badanie zasadności
wnoszonych środków zaskarżania i ich inicjowanie w przypadkach wskazanych
w ustawie.
3/ Referat Patrolowo – Interwencyjny i Konwojowy:
a/ wykonywanie czynności patrolowych, interwencyjnych i konwojowych
wynikających z przebiegu służby oraz zleconych przez dyżurnego jednostki,
b/ wykonywanie służby prewencyjnej w formie patroli w oparciu o analizy
zagrożenia w kierunku przeciwdziałania przestępczości i wykroczeniom,
niezwłoczne reagowanie na wszelkiego rodzaju naruszenia prawa.
4/ Rewiry Dzielnicowych w Kartuzach, Chmielnie, Somoninie i Przodkowie :
a/ prowadzenie ciągłego rozpoznania przydzielonych dzielnicowym rejonów
służbowych pod względem osobowym, terenowym, ogólnej charakterystyki
rejonów, zdarzeń wywierających wpływ na stan bezpieczeństwa i porządku
publicznego,
b/ organizowanie i inspirowanie przez dzielnicowych działań zapobiegawczo –
prewencyjnych w przydzielonych rejonach służbowych, propagowanie
właściwych zachowań w ramach bloków tematycznych obejmujących realizację
programów prewencji kryminalnej oraz realizowanie działań wobec ofiar
przemocy tzw. „ Niebieskie Karty „,
c/ podejmowanie działań w kierunku przeciwdziałaniu przestępczości i
demoralizacji nieletnich, prowadzenie działalności profilaktyczno –
prewencyjnej wobec nieletnich zagrożonych celem stosowania środków
wychowawczych,
d/ ujawnianie rodzin niewydolnych wychowawczo, rodzin z problemem
alkoholowym, rozpoznawanie subkultur młodzieżowych oraz podejmowanie
działań mających na celu minimalizację tych zjawisk.
5/Ogniwo Ruchu Drogowego:
a/ pełnienie szeroko rozumianego nadzoru na odcinkach dróg przebiegających
przez teren powiatu kartuskiego,
b/ wykonywanie czynności zapewniających porządek i bezpieczeństwo w ruchu na
drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie,
c/ likwidacja zdarzeń drogowych z uwzględnieniem czynności natury
dochodzeniowo – śledczej oraz zabezpieczenia miejsca wypadku drogowego do
chwili przybycia grupy operacyjno – dochodzeniowej,
d/ objęcie nadzorem i kontrolą oznakowania dróg na terenie działania Komendy i
współpraca w tym zakresie z organami zarządzającymi drogą,
e/ współpraca z organami zarządu powiatu i poszczególnymi gminami w celu
likwidacji miejsc koncentracji wypadków drogowych / tzw. czarnych
punktów/,
f/ zabezpieczanie imprez i uroczystości wymagających zajęcia pasa drogowego,
g/ edukacja mieszkańców ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży
szkolnej w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania
zagrożeniom w ruchu drogowym,
h/ organizowanie i prowadzenie zleconych oraz lokalnych wzmożonych działań
porządkowo – kontrolnych mających na celu zwalczanie ujemnych zjawisk,
powodujących największe zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub w
sposób istotny zakłócających porządek na drogach,
i/ organizowanie współpracy z wszelkimi podmiotami w zakresie wydawania
zezwoleń na prowadzenie robót drogowych, ustalania zmian dotyczących
organizacji ruchu oznakowania, wyznaczania miejsc postojowych oraz
kontrolowania i oznakowania tych miejsc, kontrola stanu nawierzchni tych
dróg,
j/ bieżące analizowanie czynników mających bezpośredni lub pośredni wpływ na
bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz przedstawianie właściwym podmiotom
informacji, wniosków oraz postulatów zmierzających do eliminowania
niekorzystnych zjawisk lub tendencji,
k/ wprowadzanie danych do systemu ewidencji wypadków i kolizji drogowych –
SEWIK systemu ewidencji kierujących ukaranych za przestępstwa i
wykroczenia drogowe, systemu punktowego oraz CEPIK.
§ 17
1. Do zakresu działania Sztabu Policji należy:
1/ gromadzenie i analizowanie informacji o bieżących, najpoważniejszych
zdarzeniach na terenie powiatu oraz zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego
lub niebezpiecznych zakłóceniach porządku publicznego w celu podejmowania
skutecznych przedsięwzięć służących ich zapobieganiu i wypracowywaniu metod i
form działania jednostki w tych sytuacjach;
2/ bieżące analizowanie i ocenianie pracy służby dyżurnej w celu doskonalenia
skuteczności i efektywności jej funkcjonowania;
3/ przygotowywanie i wdrażanie rozwiązań usprawniających proces kierowania
działaniami w czasie prowadzenia akcji policyjnych;
4/ dowodzenie i koordynowanie działaniami Komendy w przypadku zaistnienia
sytuacji szczególnych;
5/ planowanie, organizowanie i koordynacja działań w warunkach katastrof
naturalnych i awarii technicznych oraz w warunkach zewnętrznego zagrożenia
bezpieczeństwa państwa;
6/ realizacja zadań Komendy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa
państwa i wojny.
2. Zadania Sztabu Policji realizowane są w następującym zakresie:
1/ Zespół Dyżurnych:
a/ zapewnienie mieszkańcom możliwości sygnalizowania i zgłaszania Policji o
zdarzeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu ludzi i mienia, albo
porządkowi publicznemu poprzez stworzenie warunków umożliwiających
natychmiastową reakcję Policji na takie sygnały lub zgłoszenia,
b/ prowadzenie stosownej dokumentacji na stanowisku dowodzenia, sprawne i
skuteczne reagowanie na zdarzenia, podejmowanie właściwych decyzji
związanych z kierowaniem jednostką pod nieobecność kierownictwa Komendy,
c/ na zlecenie uprawnionych funkcjonariuszy dokonywanie sprawdzeń w
odniesieniu do danych zawartych w KSIP oraz wprowadzanie informacji
zgodnie z nadanymi uprawnieniami,
d/ obsługa systemów monitorujących oraz alarmowych znajdujących się na
stanowisku dowodzenia.
e/ utrzymywanie stałego kontaktu z pozapolicyjnymi służbami dyżurnymi szczebla
powiatowego,
f/ zapewnienie koordynacji i rozwinięcia działań Policji w warunkach szczególnych
zagrożeń do czasu powołania struktur dowódczo-sztabowych na szczeblu
jednostki.
2/ Stanowisko Samodzielne do spraw Zarządzania Kryzysowego i Operacji
Policyjnych:
a/ systematyczne dokonywanie analiz stanu zagrożenia bezpieczeństwa i porządku
publicznego na podległym terenie, ustalanie warunków sprzyjających
popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz koordynowanie działań
zapobiegawczych,
b/ opracowywanie planów zabezpieczenia imprez masowych oraz akcji i operacji
policyjnych, współpraca w tym zakresie z innymi jednostkami Policji,
c/ prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją zadań Komendy w warunkach
zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny oraz realizowanie
działań zapewniających gotowość alarmową jednostki,
d/ analizowanie stanów noszących znamiona sytuacji kryzysowych oraz
współdziałanie w przypadku ich wystąpienia z właściwymi w tych sprawach
przedstawicielami samorządów,
e/ prowadzenie i realizowanie całokształtu zagadnień związanych z
opracowywaniem i ewidencjonowaniem broni.
§ 18
Do zakresu działania Stanowiska Samodzielnego do spraw Prezydialnych należy:
1/ obsługa sekretarsko – biurowa komendanta powiatowego i jego zastępcy;
2/ nadzór nad prawidłowym obiegiem korespondencji / wchodzącej i wychodzącej /
w Komendzie;
3/ gromadzenie, przechowywanie i opracowywanie zasobu archiwalnego;
4/ prowadzenie rejestrów przepisów służbowych, ewidencjonowanie ich, aktualizacja
i rozdział na poszczególne komórki Komendy oraz zapoznawanie pracowników z
ich treścią;
5/ prowadzenie dzienników korespondencyjnych, skorowidzów, książek doręczeń
oraz innej dokumentacji służbowej będącej na stanie sekretariatu.
§ 19
Do zakresu działania Zespołu Kadr i Szkolenia należy:
1/ przygotowywanie komendantowi powiatowemu Policji dokumentacji kadrowej w
ramach posiadanych przez niego uprawnień w zakresie polityki kadrowej w
Komendzie;
2/ przygotowywanie dokumentacji kadrowej w sprawach leżących w kompetencji
Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gdańsku;
3/ przygotowywanie przedsięwzięć związanych z przyjętą przez komendanta
powiatowego Policji polityką kadrową opartą na racjonalnym korzystaniu z zasobów
ludzkich ( z uwzględnieniem zagadnień finansowych w zakresie spraw osobowych);
4/ planowanie zatrudnienia i dobór pracowników do pracy w Komendzie;
5/ planowanie, organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie systemu szkolenia
i doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Komendy;
6/ tworzenie rezerwy kadrowej na stanowiska kierownicze w zakresie zastrzeżonym
dla komendanta powiatowego Policji;
7/ wydawanie dokumentów służbowych dla policjantów i pracowników Komendy;
8/ rozpoznawanie potrzeb szkoleniowych poprzez analizę wniosków składanych
przez kierowników komórek organizacyjnych Komendy oraz wynikających
m / in. z:
a/ wydarzeń nadzwyczajnych z udziałem policjantów,
b/ skarg zgłaszanych na czynności wykonywane na policjantów,
c/ analizy wyników kontroli,
d/ analizy wymagań kwalifikacyjnych;
9/ rozpatrywanie wpływających do jednostki Policji skarg i wniosków ( prowadzenie w
tym zakresie postępowań);
10/ nadzorowanie prowadzonych postępowań dyscyplinarnych i czynności
wyjaśniających;
11/ prowadzenie zagadnienia związanego z medycyną pracy;
12/ realizowanie zadań w zakresie spraw organizacyjno – etatowych;
13/ udzielanie kandydatom do służby w Policji informacji dotyczącej sposobu rekrutacji
i udostępnianie niezbędnych druków.
§ 20
Do zakresu działania Ogniwa Wspomagającego należy:
1/ prowadzenie obrotu gotówkowego oraz obsługi kasowej jednostki wraz z niezbędną
w tym zakresie ewidencją;
2/ dokonywanie okresowych rozliczeń w zakresie operacji finansowych z KWP w
Gdańsku;
3/ formalne i merytoryczne sprawdzanie dokumentów dotyczących wydatków
ponoszonych przez jednostkę, a także potwierdzanie wykonanych usług i dostaw
bezpośrednio do jednostki;
4/ sporządzanie kart pracy oraz innych dokumentów stanowiących podstawę
naliczania należności dla podległego stanu osobowego, a w szczególności:
a/ dopłat do wypoczynku dla funkcjonariuszy i ich rodzin,
b/ przejazdów raz w roku dla funkcjonariuszy i ich rodzin,
c/ ryczałtów na pokrycie kosztów dojazdu dla osób uprawnionych mieszkających
poza siedzibą jednostki,
d/ wynagrodzenia za OC,
e/ równoważników pieniężnych wypłacanych funkcjonariuszom za brak lub remont
lokalu mieszkalnego
f/ pomocy mieszkaniowych,
g/ podróży służbowych,
h/ posiłków profilaktycznych,
i/ ryczałtów pieniężnych za wyżywienie psów służbowych,
oraz prowadzenie niezbędnej ewidencji w tym zakresie;
5/ prowadzenie gospodarki mandatowej;
6/ prowadzenie postępowań powypadkowych i szkodowych w zakresie określonym
przez Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji;
7/ zapewnienie, poprzez współdziałanie z poszczególnymi dysponentami wydatków
KWP, niezbędnego zaopatrzenia logistycznego i technicznego na potrzeby jednostki
oraz prowadzenie podręcznych magazynków w tym zakresie;
8/ bieżąca realizacja zadań zakresu gospodarki transportowej, łączności i informatyki
oraz materiałowo-technicznej , w zakresie określonym przez Pomorskiego
Komendanta Wojewódzkiego Policji;
9/ prowadzenie ewidencji ilościowej majątku rzeczowego oraz sprawowanie nadzoru
nad powierzonym mieniem;
10/ prowadzenie bieżącej eksploatacji i konserwacji powierzonego mienia z
uwzględnieniem użytkowanych nieruchomości;
11/ prowadzenie gospodarki mieszkaniowej, w tym wydawanie decyzji związanych z tą
gospodarką oraz współrealizowanie z KWP zadań w zakresie spraw socjalnych;
12/ wprowadzanie wszystkich danych źródłowych do systemu KSIP;
13/ administrowanie systemem informatycznym Komendy m/in. w zakresie
ewidencjonowania uprawnień, wnioskowania o ich nadanie oraz cofnięcie jak
również prowadzenie całokształtu dokumentacji związanej z przydziałem i
rozdziałem sprzętu. Wykonywanie innych poleceń administratora systemu jednostki
nadrzędnej;
14/ prowadzenie działalności w dziedzinie organizacji oraz utrzymania w sprawności
techniczno – eksploatacyjnej systemów łączności resortowej na obszarze będącym
właściwością terytorialną Komendy;
15/ ustalanie zasad organizacyjnych obsługi systemów łączności i informatyki na
obszarze podległym Komendzie zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami i zaleceniami właściwych kompetencyjnie wydziałów KWP;
16/ utrzymanie dróg transmisyjnych;
17/ zarządzanie siecią teleinformatyczną na poziomie powiatu;
18/ zapewnienie właściwego funkcjonowania łączności telegraficznej jawnej, szyfrowo
– kodowej i telekopiowej poprzez:
a/ zapewnienie określonych właściwymi przepisami warunków do instalacji zestawu
szyfrowego wykonywaniem na nim pracy, przechowywania i niszczenia
dokumentów i materiałów szyfrowych,
b/ zapewnienie odpowiedniego obiegu dokumentów jawnych i szyfrowanych
otrzymanych lub wysyłanych przewodowymi środkami łączności jawnymi i
utajnionymi,
c/ zapewnienie niezbędnego zapasu środków biurowych dla podtrzymywania
ciągłości pracy wymienionych środków łączności;
19/ zapewnienie właściwej obsługi użytkowanych urządzeń oraz sprzętu łączności i
informatyki;
20/ realizacja zadań przygotowawczych w warunkach zewnętrznego zagrożenia
bezpieczeństwa państwa i wojny w zakresie systemów łączności i informatyki;
21/ prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami ewidencji systemów, sprzętu
informatycznego i łączności, urządzeń i materiałów będących na wyposażeniu
Komendy;
22/ prowadzenie pełnej dokumentacji technicznej systemów łączności, informatyki i
zasilania na terenie powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaleceniami
właściwych kompetencyjnie komórek KWP;
23/ prowadzenie dokumentacji użytkowej systemów łączności i informatyki dla potrzeb
użytkowników ze szczególnym uwzględnieniem służb dyżurnych oraz nadzorowanie
prawidłowości jej wykorzystania i przechowywania;
24/ kontrolowanie poprawności wykorzystania przydzielonych środków łączności i
informatyki oraz bieżące szkolenie i instruowanie potencjalnych użytkowników o
sposobach ich wykorzystania. Powiadamianie kierownictwa Komendy oraz
Naczelnika Wydziału Łączności i Informatyki KWP o:
a/ wypadkach naruszania obowiązujących przepisów określających sposób
wykorzystania systemów łączności,
b/ wypadkach świadomego i nieświadomego niewłaściwego użytkowania sprzętu i
urządzeń łączności i informatyki,
c/ wypadkach utraty urządzeń łączności i informatyki;
25/ organizowanie łączności w działaniach operacyjnych i prewencyjnych
realizowanych na terenie Komendy i przygotowywanie niezbędnej dokumentacji
technicznej;
26/ opracowywanie projektów rocznych planów pracy Komendy w dziedzinie łączności;
27/ opracowywanie projektów rocznych planów rzeczowych i finansowych działalności
Komendy w dziedzinie łączności i informatyki;
28/ współdziałanie z komórką finansową Komendy w sprawach związanych z
rozliczaniem należności za usługi telekomunikacyjne.
§ 21
Do zakresu działania Zespołu do spraw Ochrony Informacji Niejawnych i
Kancelarii Tajnej należy:
1/ W zakresie ochrony informacji niejawnych:
a/ zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej,
b/ zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są
wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne,
c/ kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie
tych informacji,
d/ okresowa kontrola ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów,
e/ opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie i nadzorowanie
jego realizacji,
f/ szkolenie funkcjonariuszy i pracowników cywilnych Komendy w zakresie
ochrony informacji niejawnych w zakresie określonym w ustawie o ochronie
informacji niejawnych
g/ współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony
państwa w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy o ochronie informacji
niejawnych,
h/ podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszania
przepisów o ochronie informacji niejawnych oraz powiadamianie odpowiednich
służb w przypadku stwierdzenia naruszenia tych przepisów,
i/ prowadzenie postępowań sprawdzających i wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa
policjantom, pracownikom oraz kandydatom do służby i pracy,
j/ bieżące zapoznawanie funkcjonariuszy oraz pracowników cywilnych z przepisami o
ochronie informacji niejawnych oraz uczestniczenie w szkoleniach zawodowych z tej
tematyki.
2/ W zakresie Kancelarii Tajnej:
a/ przyjmowanie, rejestrowanie, przechowywanie, przekazywanie, udostępnianie i
wysyłania dokumentów zawierających informacje niejawne,
b/ opracowywanie i powielanie dokumentów niejawnych dla całej jednostki,
c/ rejestrowanie teczek, dzienników i książek ewidencyjnych niejawnych,
d/ kontrola przestrzegania właściwego oznaczania i rejestracji dokumentów
niejawnych oraz zasad postępowania z tymi dokumentami,
e/ bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w Komendzie.
f/ gromadzenie, przechowywanie i opracowywanie zasobu archiwalnego odniesieniu do
dokumentacji niejawnej.
§ 22
Do zakresu zadań Posterunku Policji w Stężycy należy:
1/ realizowanie zadań służby prewencyjnej;
2/ rozpoznawanie zagrożeń przestępczością oraz wykonywanie czynności operacyjno –
rozpoznawczych i dochodzeniowo – śledczych w celu ścigania sprawców przestępstw
i wykroczeń;
3/ realizowanie zadań administracyjno – porządkowych;
4/ współdziałanie z samorządem terytorialnym.
§ 23
Do zakresu zadań Komisariatów Policji w Żukowie oraz Sierakowicach należy:
1/ realizowanie zadań służby prewencyjnej;
2/ rozpoznawanie zagrożeń przestępczością oraz wykonywanie czynności operacyjno –
rozpoznawczych i dochodzeniowo – śledczych w celu ścigania sprawców przestępstw
i wykroczeń;
3/ realizowanie zadań administracyjno – porządkowych;
4/ współdziałanie z samorządem terytorialnym.
5/ zapewnienie przestrzegania przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.
§ 24
Komendant Powiatowy Policji może na czas określony lub w związku z konkretną
sprawą zlecić kierownikom komórek organizacyjnych lub osobom zajmującym
samodzielne stanowiska wykonywanie innych zadań niż określone w§ 14 do § 23
niniejszego Regulaminu
ROZDZIAŁ V
Postanowienia końcowe
§ 24
Do zakresu obowiązku policjantów i pracowników pełniących służbę i
zatrudnionych w Komendzie należy:
1/ wypełnianie obowiązków i realizacja uprawnień określonych w:
a/ indywidualnych opisach pracy na stanowiskach ustalonych przez kierownika
komórki organizacyjnej,
b/ decyzjach o powołaniu zespołów problemowych;
2/ zastępowanie przełożonych w przypadkach wyznaczenia do okresowego
wykonywania tych czynności.
§ 25
Policjanci są obowiązani do noszenia przepisowego umundurowania i wyposażenia
w czasie służby. Obowiązek noszenia munduru nie ma zastosowania jedynie w
przypadkach określonych w zarządzeniu Komendanta Głównego Policji.
§ 26
1. Rozkład czasu służby policjantów określają przepisy.
2. Rozkład czasu pracy pracowników Policji określają odrębne przepisy oraz wydany na ich podstawie Regulamin Pracy.
3. Służba i praca w Komendzie w dniach od poniedziałku do piątku rozpoczyna się o godzinie 7.30 i kończy się o godzinie 15.30, chyba że bezpośredni przełożony wyda polecenie pełnienia służby lub wykonywania pracy przez czas dłuższy albo w pozostałych dniach tygodnia.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy służby lub pracy wykonywanej w systemie zmianowym.
5. Policjanci i pracownicy są zobowiązani każdego dnia potwierdzać w przeznaczonych do tego celu ewidencjach rozpoczęcie służby i pracy oraz przerwanie służby lub pracy za zgodą bezpośredniego przełożonego.
§ 27
Traci moc Regulamin Komendy Powiatowej Policji w Kartuzach z dnia
31 grudnia 2003 roku, zmieniony Regulaminami z dnia 1 lutego 2004 r., z dnia
10 listopada 2004 r.
§ 27
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 01 września 2006 roku.
Komendant Powiatowy Policji
w Kartuzach
insp. Wiesław Formela
W porozumieniu
Pomorski Komendant Wojewódzki
Policji w Gdańsku
insp. mgr Dariusz Kowalski
[1] Zmiany do tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 153, poz. 1271, Nr 176, poz. 1457, Nr 200, poz. 1688,z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130, poz.1188 i 1190, Nr137, poz.1032, Nr 166, poz.. 1609, Nr 192, poz. 1873, Nr 210, poz.2036 z 2004 r. Nr 171, poz.1800, Nr 179, poz. 1842, Nr 210, poz. 2135,Nr 273, poz.2703, Nr 277, poz. 2742, z 2005 r. Nr 10, poz. 70, Nr 164,poz. 1365, Nr 169, poz. 1411 i Nr 250, poz. 2116 oraz z 2006 r. Nr 104,poz. 708 i 711.”.